1/8

Hallberg-Rassy - povijest i tradicija

Kako je nastao Hallberg-Rassy

 

Harry Hallberg je počeo graditi drvene brodove kao dječak od 14 godina, davne 1928. Bio je uspješan u svom poslu i 1943 godine je otvorio prvo brodogradilište u selu Kungsviken na otoku Orust. Gradnja drvenih brodova je spora i svaki se brod gradi pojedinačno, ali Harry je znao da mora pronaći bržu, serijsku proizvodnju. Čim je stakloplastika postala materijal od kojega su se mogli raditi brodovi  Harry je bio među prvima i započeo je serijsku proizvodnju već 1963.

 

Christoph Rassy se rodio u Njemačkoj i također je počeo rano graditi brodove, ali Bavarska nije bila mjesto gdje se to moglo dobro naučiti. Činilo mu se da će bolje izučiti zanat u Švedskoj gdje je došao 1962 godine, pomagao graditi brodove i ubrzo počeo sam i jedriti svoje brodove na takmičenjima. Posao je dobro išao i bilo je vrijeme da se proširi, a vodeći brodograditelj Harry Hallberg je također trebao više mjesta za svoju povećanu proizvodnju pa je izgradio novu tvornicu u Ellosu, a staru je prodao Christophu, svome konkurentu.

 

Radeći deset kilometara daleko jedan od drugoga Rassy je bio inovator i napravio je Rasmus 35 koji je preteča svih današnjih brodova i prvi brod za udobno jedrenje s jakim motorom, centralnim kokpitom i vjetrobranom, a arhitekt je bio Olle Enderlein tada vodeći dizajner koji će također ostati s brodogradilištem dugo vremena. Na neki način može se reći da se tada rodio današnji brand. 

 

Hallberg je za to vrijeme radio na popularnim brodovima i razvijao nove metode industrijske proizvodnje. I onda se 1972 ponovilo međusobno trgovanje. Harry će u penziju i prodat će novo brodogradilište Christophu koji se također trebao širiti, jer je i njemu posao dobro išao. Rassy se preselio u Ellos i da bi pokazao kako je ujedinio znanje dva velika brodograditelja nazvao je tvornicu Hallberg-Rassy. I tada započinje pravi  razvoj velikim koracima, a tvornica je i danas na mjestu na kojem ju je Harry Hallberg izgradio. Danas je to moderna tvornica u kojoj se svi brodovi rade ručno i po narudžbi, ali one repetitivne ili izuzetno točne aktivnosti, koje roboti rade bolje nego ljudi, preuzeli su najnoviji kompjuterizirani strojevi. Hallberg-Rassy ne vjeruje u revolucije, ali je odani pripadnik škole koja svakim danom razmišlja o tome kako biti bolji. Stalna poboljšanja i stremljenje prema sve boljem, konstantna su karakteristika ovog brodogradilišta, ali i svih drugih velikih brandova. 

 

Monsun 31 je prvi brod proizveden u Hallberg-Rassy brodogradilištu i to 900 primjeraka od 1973 do 1983. Nakon toga je porinut HR 41 čiji dizajn razvija dalje ideju Rasmusa 35 i već liči na današnje brodove. Daleke 1976 HR 41 ima izvana kormilo odvojeno od kobilice, električni vinč za sidro i flok na zamotavanje, a unutra prvi pravi prolaz između salona i stražnje kabine, tekuću vodu pod tlakom, toplu vodu, tuš, dva odvojena zahoda i jaki motor. A prodano je 105 primjeraka od 1976 do 1979! HR 38 će imati prvu plavu traku toliko karakterističnu za sve buduće HR.

 

Brodovi

 

Krajem 80tih godina koncept Hallberg-Rassy brodova je već dobro poznat i poštovan, ali zahtjevna klijentela uz udobnost, kvalitetu i sigurnost počinje priželjkivati i bolje performanse. U to doba se smatralo da jedriličar mora birati između sigurnosti i brzine, između komfora i performansi. Hallberg-Rassy je bio svjestan trenda i pokušao je naći kompromis, zatražiti od poznatog argentinskog regatnog arhitekte Germana Frersa da dizajnira kompromisni brod sa svim poznatim dobrim karakteristikama, ali s novim performansama. Ta je suradnja sve do danas vrlo uspješna i Frers poštuje poznate karakteristike kuće, pa je svaka nova generacija brodova sve brža i sve modernija, ali na HR način, odrešito ali oprezno . Frers je do sada autor 16 modela i gotovo 3000 brodova koje je on dizajnirao je prodano do danas.       

 

Brodovi koje Hallberg-Rassy danas nudi nastali su stalnom evolucijom ideja i rješenja koja se su pojavljivala u zadnjih tridesetak godina, ali tipična je kombinacija tradicionalnih zanata i izrade s vrlo modernim tehnologijama. Trupovi se ručno izrađuju u vlastitoj tvornici nekoliko kilometara daleko od brodogradilišta. Najmodernija prevencija osmoze, izolacija Divinycellom, donji dio s posebnim ojačanjem tako da je trup vrlo čvrst čak i u slučaju udara, kaljuža u svakom brodu. Vrhunska obrada drveta i njegova bogata upotreba je također ključna osobina i to su neke od uvijek prisutnih karakteristika, gotovo kao zaštitni znak Hallberg-Rassy branda. Izvana svi brodovi imaju standardnu debelu tikovu palubu koja je ukras svakog broda, ali je i funkcionalna, kao izolacija i površina koja se manje skliže, a visoka kvaliteta tika ne zahtjeva posebno održavanje. Sjedala u kokpitu, dodatna sjedala na krmi i mnogi drugi detalji manufakturno su ugrađeni u HR. Pod palubom sve je od najfinijeg drveta (po izboru tik ili mahagonij), a pretinaca, ladica, ormara malih i velikih ima posvuda, gdje god su se mogli ugraditi. Preostali zidovi su pokriveni drvenim trakama, pod je drven, a vrata i kreveti gotovo su kao skulpture. Mnogi vlasnici i njihovi gosti se osjećaju vrlo ugodno i toplo u takvom okruženju plemenitim drvetom. Rezervoari za gorivo su od najboljeg čelika, kobilica je uvijek olovna, kormilo posebno solidno napravljeno.

 

Hallberg-Rassy je napravljen za život na brodu, za duga putovanja, za maksimalnu udobnost i sigurnost. I oprema je odgovarajuća iako je vrlo ovisna o željama kupca (stroj za pranje rublja, mikrovalna pećnica, televizor, kompjuter, air condition i posebno grijanje su najčešći). Svi brodovi su zadnjih godina narasli tako da danas više nije rijetko vidjeti brodove od više od 50 stopa koje odlično kontroliraju stariji parovi koji smatraju da im je život na brodu potpuno udoban. To je moguće zahvaljujući takozvanom jedrenju na gumb, jer danas su svi teži poslovi na brodu potpomognuti ili hidraulikom ili električnim motorima, tako da posada sve manevre, promjene jedara, uplovljavanja i spuštanja sidra može obaviti ne izlazeći iz kokpita. To je naravno velika dodatna sigurnost za noćnu plovidbu ili bitke s lošim vremenom ako vam se slučajno i takva nezgoda dogodi.  

 

I na kraju Hallberg-Rassy je vjerojatno najbolji svjetski stručnjak za ccntralni kokpit. Velika prednost centralnog kokpita je sigurno i zaklonjeno sjedenje blizu sredine broda, odličan pregled uokolo, velika stražnja vlasnička kabina i veliki prostor iza kokpita koji je zapravo kao prostor za sunčanje, odmaranje, silaženje u more, za koktele na vlastitoj terasi u marinama i za udobno sjedenje iza kokpita i promatranje moderne elektronike u akciji dok brod klizi morima.

 

Neuzbudljivi brodovi i oduševljeni vlasnici

 

To je priča o ovom pravom skandinavskom brodogradilištu koje živi sve one karakteristike koje mnogi pridodaju razmišljanju o stanovnicima sjevernog dijela Evrope. Dugogodišnja tradicija brodogradnje, još od Vikinga, solidni, promišljeni i visokokvalitetni brodovi koji djeluju gotovo skromno. Oni nisu sagrađeni da zapanje, iznenade, demonstriraju i pokazuju, oni su namijenjeni onima koje će se oduševiti njihovim tihim kvalitetama i koji od svoga broda očekuju mirno i pouzdano ostvarenje svojih snova, želja i ambicija. Bez drame. S užitkom.